Gluten is een van de 14 hoofdallergenen wat inhoud dat een fabrikant of toeleverancier van voeding het wettelijk verplicht is dit op zijn product te vermelden. Gluten komen voor in de graansoorten tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Hiermee ook in alle afgeleide producten zoals brood, pasta, bier en koek en gebak. Haver(mout) is van nature glutenvrij maar nagenoeg altijd verontreinigd door tarwe. Wil je haver eten, koop dat altijd een gecertificeerd glutenvrije variant (let op het logo)!

Tip: lees hier alles over coeliakie of een gluten intolerantie!

In welke producten vind je gluten terug?

Los van de bekende graanproducten kom je gluten tegen in een hoop andere producten. Denk aan snoepgoed, halffabricaten, soepen en sauzen, cosmetica, klei, shampoo en vitamines preparaten. Erg belangrijk dus dat je het etiket goed checkt op de verschillende benamingen.

Gluten kunnen alleen kwaad bij consumptie, oftewel wanneer het ook daadwerkelijk in de darmen terecht komt. Let zodoende bij kleine kinderen goed op met bijvoorbeeld stoepkrijt en klei, een kruisbesmetting na het spelen en dan iets snoepen is zo gebeurd..

Benamingen en E-nummers van gluten

Let op: Gluten bevattende ingrediënten moeten volgens de Europese Wetgeving altijd als vetgedrukt allergeen op de verpakking staan (ook qua E-nummers), je kan gewoon glutenvrije voedingsvezels, plantaardige eiwitten en zetmeel eten!) Daarnaast kunnen sommige producten onder “de norm” zijn (zoals bijvoorbeeld glucosestroop en maltodextrine en onderstaande E-nummers) waardoor ze wel genuttigd kunnen worden. Pas hierbij wel op met een zgn. glutenstapeling.

Atta / Bètaglucaan-vezel /  Bloem / Durum tarwe / Eiwithydrolysaat / Emmer (tarwe) Gerst / gort / Glucosestroop / Gluten / Haver (meel) / Kamut / Mout (stroop) / Plantaardig eiwit (gluten) / Rogge / Spelt / Tarwe / Triticale / Triticum / Zemelen

Gluten kunnen voorkomen in onderstaande E-nummers maar zitten vrijwel altijd onder de norm:

  • E 636
  • E 1400 – 1404
  • E 1410 – 1414
  • E 1420 – 1423
  • E 1440 – 1442
  • E 1450

Kruisreacties gluten intolerantie

Er zijn geen kruisreacties bekend bij mensen met een gluten intolerantie of coeliakie. Wel blijken mensen met een tarwe-allergie of de auto-immuunziekte coeliakie, veelal ook een lactose intolerantie te hebben. Begin je net met je glutenvrije dieet dan kan het raadzaam zijn ook lactose te vermijden. Hiermee geeft je de darmen gelegenheid (sneller) te herstellen en een goede darmflora op te bouwen.

Gluten vervangen

Gluten zijn op een heleboel manieren te vervangen. Er zijn veel kant en klaar producten en halffabricaten op de markt. Daarnaast zijn er door de flinke groei van het volledig graanvrije Paleo-dieet een hoop alternatieve meelsoorten zoals amandelmeel, kokosmeel, arrowroot en tapiocameel verkrijgbaar. Let wel: je kan het niet 1 op 1 vervangen en de meelkeuze is erg afhankelijk van wat je wilt maken.
Ook glutenvrij: rijst, (zoete) aardappels, maismeel (polenta) en afgeleiden meelsoorten hiervan. Let bij quinoa, boekweit en haver(mout) altijd op het glutenvrije logo, de verpakkingen zonder glutenvrij keurmerk zijn niet geschikt voor mensen met coeliakie vanwege kruisbesmettingen.

Naast kant en klare pasta’s kan je denken aan “spaghetti” van groentes. Met een speciale spiraalsnijder maak je hier gemakkelijk spaghettislierten van en heb je in een handomdraai een gezond alternatief. Gebruik hiervoor groentes zoals courgette, wortel, knolselderij etc.
Tip: probeer ook eens zeewierpasta, dit is 100% plantaardig en een perfecte bron om jodium aan te vullen.

Om sauzen e.d. te binden kan je maïzena, arrowroot en tapiocameel gebruiken.

N.B. Alle recepten op deze website zijn glutenvrij!

Wil je meer lezen over coeliakie en glutenvrij eten? In ons complete handboek vind je alles van tips voor een glutenvrije verjaardag, hoe eet je glutenvrij op budget, handige printlijstjes en voorbeeldbrieven en nog veel meer. Je vind het boek hier!

Auteur

Reageer