Als je net hebt gehoord dat je een koemelk eiwit allergie hebt, kan het beste even zoeken zijn naar welke producten je wel mag gebruiken. Want bij lactosevrije producten is er namelijk slechts het enzym lactase toegevoegd om de lactose af te breken maar de melkeiwitten zitten nog steeds in deze producten! Wat je wel mag gebruiken zetten wij op een overzichtelijk rijtje voor je!
Heb je vragen of een briljante tip, laat dan zeker even een berichtje achter!

Koemelk vervangen

  • Bij een koemelk eiwit allergie kan je kiezen uit alle plantaardige melksoorten zoals rijstmelk, havermelk, sojamelk, amandelmelk etc. Mensen met een koemelkallergie verdragen vaak wel zuivelproducten van geiten, schapen en buffel.
  • Maak zelf eens amandelmelk: week 150 g blanke amandelen tenminste 6 uur (of een nachtje) in water, giet deze vervolgens af en spoel schoon. Vervolgens maal je de geweekte amandelen met 500 ml schoon water in de blender tot een romige melk. Even door een zeef of kaasdoek en klaar ben je! Van de overgebleven pulp maak je bijvoorbeeld deze lekkere pannenkoekjes.

Tip: lees ook dit recept voor gemakkelijk zelf lactosevrije chocolademelk maken!

Boter vervangen

  • Alle plantaardige botersoorten, bijv. van Becel 100% plantaardig (Tip: ook geschikt voor botercrème!) of bijvoorbeeld op basis van soja.
  • Kokosboter, beter bekend als santen. Dit wordt gemaakt van het kokosolie en vlees. Geschikt voor romige gerechten zoals cheesecake. Na het smelten stijft deze boter namelijk weer op (ca 3-4 uur in de koelkast).
  • Kokosolie, geschikt voor bakken en braden. Plantaardig en gezond; kan ook mee gefrituurd worden (niet heter dan 170 graden).
  • Ghee, oftewel geklaarde roomboter. Dit wordt door een hoop mensen met een koemelk eiwit allergie wel verdraagt. Door het klaren haal je het zout, eiwitten en vocht er grotendeels uit, waardoord het gezonder wordt en ook heel heet gebruikt kan worden. Het geeft een romige smaak aan producten en kan ook in gebakken worden. (niet vegan)

Yoghurt en room vervangen:

  • De meeste mensen met een koemelkallergie verdragen vaak wel zuivelproducten van geiten, schapen en buffel (niet vegan)
  • Wil je liever plantaardige yoghurt soorten, kies dan voor producten op basis van soja, rijst, haver, noten en kokos. Je vind deze in de meeste supermarkten in de gekoelde schappen en bij de lang houdbare melk.

Tip: Plantaardige slagroom maak je gemakkelijk van volle / vette kokosmelk: zet een blikje kokosmelk een nacht (achter) in de koelkast, volgende dag het water afgieten en de overgebleven room opkloppen.

Voor koken (koksroom):

  • Koksroom op basis van soja, kokos of rijst (bijv. “rice cuisine”) Je vind deze in de meeste supermarkten bij de lang houdbare melk soorten.

IJs zonder koemelk

  • Qua ijs is het tegenwoordig goed toeven! Je hoeft al lang niet meer alleen maar sorbet ijs te eten, want wat denk je van de kokosijs van Prof. Grunschnabel of de twee nieuwe smaken van Ben  Jerry’s op basis van amandelmelk? Beide zijn gewoon te koop bij AH. Daarnaast zijn er diverse andere plantaardige varianten op basis van soja te vinden.
Auteur

Reageer