Aangezien 1 op de 7 Nederlanders last heeft van een lactose intolerantie en er een steeds groter groeiende groep mensen bijkomt met een Vegan of Paleo lifestyle, lijkt het wel alsof er bijna dagelijks nieuwe lactosevrije producten op de markt komen. Maar let op, er zijn een paar belangrijke zaken om rekening mee te houden!

Verschil tussen lactosevrij en koemelkvrij

Er is een groot verschil tussen mensen die lactosevrij en koemelkvrij eten. Bijna de meeste lactosevrije producten worden namelijk alsnog van koemelk gemaakt, waarbij in het bereidingsproces de lactose wordt afgebroken door het toevoegen van lactase. (Lees hier meer over op de informatie pagina over lactose intolerantie).

Mensen met een koemelkallergie kunnen dus deze lactose-vrij “gemaakte” producten niet gebruiken aangezien alleen de melksuikers zijn afgebroken, niet de melk eiwitten. Voor mensen die eten volgens een Vegan of Paleo lifestyle kunnen deze producten eveneens niet gebruiken. Kies dan te allen tijde voor plantaardige varianten.

KOEMELK VERVANGEN

  • Bij een koemelk eiwit allergie kan je kiezen uit alle plantaardige melksoorten zoals rijstmelk, havermelk, sojamelk, amandelmelk etc. Mensen met een koemelkallergie verdragen vaak wel zuivelproducten van geiten, schapen en buffel.
  • Maak zelf eens amandelmelk: week 150 g blanke amandelen tenminste 6 uur (of een nachtje) in water, giet deze vervolgens af en spoel schoon. Vervolgens maal je de geweekte amandelen met 500 ml schoon water in de blender tot een romige melk. Even door een zeef of kaasdoek en klaar ben je! Van de overgebleven pulp maak je bijvoorbeeld deze lekkere pannenkoekjes.

Tip: lees ook dit recept voor gemakkelijk zelf lactosevrije chocolademelk maken!

BOTER VERVANGEN

  • Alle plantaardige botersoorten, bijv. van Becel 100% plantaardig (Tip: ook geschikt voor botercrème!) of bijvoorbeeld op basis van soja.
  • Kokosboter, beter bekend als santen. Dit wordt gemaakt van het kokosolie en vlees. Geschikt voor romige gerechten zoals cheesecake. Na het smelten stijft deze boter namelijk weer op (ca 3-4 uur in de koelkast).
  • Kokosolie, geschikt voor bakken en braden. Plantaardig en gezond; kan ook mee gefrituurd worden (niet heter dan 170 graden).
  • Ghee, oftewel geklaarde roomboter. Dit wordt door een hoop mensen met een koemelk eiwit allergie wel verdraagt. Door het klaren haal je het zout, eiwitten en vocht er grotendeels uit, waardoord het gezonder wordt en ook heel heet gebruikt kan worden. Het geeft een romige smaak aan producten en kan ook in gebakken worden. (niet vegan)

YOGHURT EN ROOM VERVANGEN:

  • De meeste mensen met een koemelkallergie verdragen vaak wel zuivelproducten van geiten, schapen en buffel (niet vegan)
  • Wil je liever plantaardige yoghurt soorten, kies dan voor producten op basis van soja, rijst, haver, noten en kokos. Je vind deze in de meeste supermarkten in de gekoelde schappen en bij de lang houdbare melk.

Tip: Plantaardige slagroom maak je gemakkelijk van volle / vette kokosmelk: zet een blikje kokosmelk een nacht (achter) in de koelkast, volgende dag het water afgieten en de overgebleven room opkloppen.

Voor koken (koksroom):

  • Koksroom  is lactosevrij te vinden op basis van soja, kokos of rijst (bijv.  Alpro rice cuisine) Je vind deze in de meeste supermarkten bij de lang houdbare melk soorten.

IJS ZONDER KOEMELK

  • Qua ijs is het tegenwoordig goed toeven! Je hoeft al lang niet meer alleen maar sorbet ijs te eten, want wat denk je van de kokosijs van Prof. Grunschnabel of de twee nieuwe smaken van Ben  Jerry’s op basis van amandelmelk? Beide zijn gewoon te koop bij AH. Daarnaast zijn er diverse andere plantaardige varianten op basis van soja te vinden.

Meer weten over een lactose intolerantie? Lees dan deze pagina! En hier lees je meer over alle benamingen van lactose!

Auteur

Reageer