Vissen zwemmen in de zee. Of in een rivier. Soms bij mensen thuis in een kom. Je hebt zoet water vissen en zout water vissen. Voor mensen met een vis allergie maakt het echter weinig verschil: Het eiwit dat in vis zit kan namelijk aanleiding geven tot allergische verschijnselen waarbij het afweersysteem betrokken is. Omdat het afweersysteem op specifieke eiwitten uit de voeding reageert is de hoeveelheid allergeen dat een reactie kan veroorzaken erg laag. Er is dan ook geen zgn. drempelwaarde.

Mensen met een vis allergie krijgen na het eten van vis diverse (al dan niet gecombineerde) klachten, variërend van huidklachten, angio-oedeem, klachten aan maag/darm zoals kramp en diarree en luchtwegklachten. In enkele gevallen kan men een ernstige reactie in de vorm van een anafylactische shock krijgen. Snel medisch handelen is hierbij cruciaal.

Waar zit vis in?

Vis of afgeleide producten zoals visolie, vindt je in een hoop verschillende voedingsmiddelen terug. Denk aan voedingssupplementen, margarine, snoepgoed, bouillon en diverse kant en klaarproducten. Daarnaast kan je vis terug vinden in o.a. toetjes (ja echt!), marinades, sausen en dressings en veel Oosterse producten.

Lees ook: alle benamingen van vis!

Kruisreacties vis allergie

Mensen met een vis allergie reageren vaak op meerdere vissoorten. Er treedt géén kruisreactie op met bijvoorbeeld schaal- en schelpdieren. Het kan uiteraard wel dat iemand meerdere allergieën heeft. Soms reageren mensen op het eten van kikkerbillen.

Daarnaast wordt een vis allergie soms verward met een histamine vergiftiging. Histamine is een lichaamseigen neurotransmitter die op speelt bij allergische reacties maar komt ook van nature voor in diverse producten. Zo kunnen sardines en tonijn uit blik veel histamine bevatten. Ondanks dat de symptomen hetzelfde zijn, is de oorzaak anders.

Vis vervangen

Wil je vis in zijn geheel vervangen? Je kan uitwijken naar vlees of vleesvervangers. Uiteraard heeft dit niets met vis, de smaak van vis of de goede stoffen die vis bevat te maken.
Als je de ziltige smaak van vis wilt benaderen, denk dan eens aan zeekraal, nori, wakame en kombu. Dit zijn zeewieren waarvan je bijvoorbeeld een bouillon zou kunnen trekken. Dit zijn ook goede jodium bronnen.
Zoek je een alternatieve eiwitbron? Denk dan aan kip en eieren of aan de plantaardige varianten: paddenstoelen, hennepzaad, noten en volkoren graansoorten (kies quinoa, amaranth of glutenvrije havermout in geval van gluten intolerantie).

Testen op een vis allergie

Via de huisarts kun je laten testen of je een vis allergie hebt. Dit kan via diverse testen zoals een bloedonderzoek (CAP of RAST test), een huidpriktest of een voedsel provocatie test.

Auteur

Reageer