Vandaag ga ik met de billen bloot… Op mijn vraag of jullie het leuk zouden vinden om ook eens mijn eetdagboekje te lezen, stemde iedereen massaal op JA! Hoogste tijd dus om jullie een blik te geven in mijn eetpatroon..

Waarom een eetdagboekje bijhouden?

In mijn praktijk voor orthomoleculaire geneeswijze vraag ik cliënten een eetdagboekje bijhouden. Want wat eet je nu eigenlijk op een dag? Daarnaast kan het best lastig zijn wanneer je net als ik een glutenvrij dieet moet volgen of last hebt van een bepaalde voedsel intolerantie om een voedzaam en gevarieerd menu samen te stellen. Een eetdagboek bijhouden geeft je dus een hoop inzichten!
Nu vind ik zelf niets leukers om eetdagboekjes te lezen. Daarmee bedoel ik geen bedoelde gesponsorde blogs waarin elke dag een bepaald product gegeten wordt of een leuk in elkaar geknutseld weekmenu waarin uitsluitend biologisch geknuffelde sla wordt gegeten want daar geloof ik echt geen snars van. Nee, mijn eetdagboekje is er een met wijn, chips en chocolade….

Tip: wil je dat ik eens mee kijk in jouw eetdagboekje? Voor slechts € 35.- kan je een quickscan inplannen voor antwoord op jouw vragen, feedback op je eetpatroon en vooral informatie waarmee je zelf weer verder aan de slag kunt.

Het beste dieet is geen dieet…

Er zijn vele opvattingen over wat een voedzaam dieet is. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik  niet in een dieet geloof. Vaak zie je wanneer mensen die een bepaald (crash)dieet volgen meer bezig zijn met alles wat ze niet mogen eten en alle stress daarom heen. Als je wel een keer snoept ben je af en moet je terug naar start. Inclusief een schuldgevoel van hier tot ginter,  je kan niets en je bent een mislukkeling… Not on my watch!

Wanneer je blijvend iets aan je gezondheid wilt doen dan zal je een leefwijze moeten vinden die je zonder enige moeite voor altijd vast kan houden.

Hoe ik eet is dan ook een combinatie van vele inzichten en het luisteren naar mijn eigen lichaam. Gluten verdaag ik niet vanwege mijn coeliakie en zuivel niet vanwege een lactose intolerantie. Ik heb vanuit de orthomoleculaire geneeswijze geleerd groente als basis van mijn maaltijden te maken, gemerkt dat ik vegan eten beter verteer en is de Paleo leefwijze een hele fijne inspiratiebron gebleken. Maar.. geen van deze leefwijzes vind ik zaligmakend en daarom heb ik er mijn eigen weg ik gevonden! Lees je mee hoe?

Dit heb ik afgelopen week gegeten:

Maandag

  • Glas kefir en later warme “overnight oats” (oftewel havermoutpap) aangelengd met water en een halve banaan + bosbessen met kaneel.
  • Tussendoor een nak’d reep en een glas wortelsap.
  • Late lunch: kliekje kipgehakt met prei, drie kleuren paprika, kerriepoeder en wat zilvervliesrijst. Als toetje test ik een bakje Abbot Kinneys plantaardige yoghurt.
  • Voor het trainen een kom groentesoep
  • Na het trainen een pasta met bloemkool en pijnboompitjes (dit recept maar dan zonder de kaas…)
  • Rooibosthee met pure chocolade

Dinsdag

  • Glas water en een probiotica capsule, later deze pompoenpannenkoekjes.
  • Lunch: twee kommen verse groentesoep met o.a. pompoen, wortel, tomaat en ui.
  • Diner: broccoli met zalm en wat zoete aardappel.
  • Rooibosthee met pure chocolade

Woensdag

  • Glas kefir + eieren met spek met een halve avocado, tomaten, ongebrande noten en een zadenmix.
  • Tussendoor: nak’d reep.
  • Lunch: gebakken spekjes, roerbak met cavolo nero, bosui, broccoli, kastanjechampignons en wat cashewnoten.
  • Ik ben stiekem al bezig wat makkelijke “Beter door Eten” kerstrecepten te maken en proef samen met zoonlief een warme peer uit de oven met zelfgemaakte chocoladesaus. Hij is goedgekeurd en zal binnenkort online komen!
  • Diner: vegan gebakken gnocchi met spinazie, tomaat en bosui.
  • Rooibosthee en stukje extra pure chocolade.

Donderdag

  • Een glas kefir + 1 boekweitpannenkoek met spek en 1 met (diepvries)bramen.
  • Tussendoor: 1 karamel zeezout dadel
  • Lunch: een kom soep en 1 boekweitwrap met hummus, kipfilet met schaaltje rauwkost.
  • Diner: pompoenspaghetti met verse tomatensaus met belachelijk veel groente en wat gehaktballetjes.

Vrijdag

  • Water met probiotica + later een peer met granola, noten en kaneel.
  • Manlief werkt ook thuis en we houden een coffeebreak met thee en nog zo’n lekkere karamel zeezout dadel.
  • Lunch: roerbak van boerenkool met tomaat, ui, linzen en kippendij.
  • Patatjes met een frikandel, heerlijk!
  • Rooibosthee en stukje extra pure chocolade.

Zaterdag

  • Om 9u heb ik een training in de Personal Gym gepland staan dus kan wel wat krachtvoer gebruiken! Na een glas kefir neem ik een roerei met boerenkool, halve avocado en ongebrande pecannoten.
  • Na het trainen nog een paar van de pompoenpannenkoekjes (lees: mijn verslaving van dit moment!) en een grote mok thee.
  • Late lunch; een grote kom pompoen/wortel/gember soep en een klein broodje met rookworst en ketchup.
  • ’s Middag drink ik een glas rode wijn en snoep ik 1 handje chips.
  • Diner: vegan roerbak van paksoi, courgette en 3 kleuren paprika (ik laat de rijst staan).
  • Rooibosthee en een blokje extra pure chocolade.

Zondag

  • Feestontbijt! Na mijn glas water met probiotica smul ik van twee boekweitwafels met bosbessen en bramen
  • Eind van de ochtend: een gekookt ei, wat ongebrande noten en een paar worteltjes.
  • Late lunch in de stad: ik neem een vegan saladbowl die super lekker was (maar ook erg klein en overpriced grrr). Erin zat: ijsbergsla, falafal, aubergine, kikkererwten, rode ui en een dressing van erwt en munt. Omdat ik echt nog wat trek heb deel ik een zoete aardappelfriet met mijn mannen.
  • ’s Middags een kop thee met een stukje chocolade.
  • Diner: een glas rode wijn en bruine rijstpasta met witlof-carbonara. Het recept zal ik snel met jullie delen wat het was te lekker!

Dat was hem, mijn eetdagboekje! Nog ter aanvulling: ik drink de hele dag door groene thee of gemberthee en water. Na mijn ontbijt neem ik altijd een vitamine C, na de lunch een vitamine D en multivitame, na het avondeten een eetlepel visolie en voor het slapen nog een magnesium en vitamine C . Ook neem ik elke ochtend iets van probiotica of kefir om mijn darmflora te ondersteunen.

Wil jij graag dat ik eens mee kijk naar jouw eetpatroon en meer inzicht krijgen in het hoe en waarom van jouw klachten? Ik heb deze quickscan speciaal ontwikkeld voor iedereen die een korte vraag heeft en niet op zoek is naar een uitgebreid behandelplan maar wel graag feedback op zijn/haar eetpatroon wil en vooral veel informatie wenst waarmee je zelf weer verder aan de slag kunt. Je boekt jouw quickscan hier

Auteur

Reageer