Misschien heb je het van de week al via social media voorbij zien komen: ik heb mijn diploma voor Orthomoleculaire Suppletie behaald! Nu werk ik in de praktijk al langer met suppletie (sjiek woord voor voedingssupplementen) maar vind ik altijd dat je nooit uitgeleerd bent en het goed is om nieuwe inzichten op te doen en je kennis te verbreden. Een van de redenen dus waarom ik graag in de studieboeken duik!

Wat zijn voedingssupplementen eigenlijk? En wat is het nut?

Voedingssupplementen zijn er in alle vormen en maten: losse pillen of capsules met bijvoorbeeld enkel vitamine C, gecombineerde pillen zoals een multivitamine maar ook diverse poeder en druppels / oliën. Al deze supplementen hebben als doel om aanvullend te werken bij een gezond en voedzaam dieet.

Het idee van alleen maar junkfood eten en dan ter compensatie een multivitamine nemen gaat dus helaas niet op!

Wanneer je kijkt naar een ideale situatie, dan zouden we allemaal gezonde, onbespoten en het liefst minimaal bewerkte voeding eten. De realiteit is echter dat volgens de laatste inzichten slechts 14% van de mensen daadwerkelijk de geadviseerde hoeveelheid vitamine en mineralen per dag vanuit hun voeding binnen krijgt.
We zijn met steeds meer mensen op de wereld en ons eten moet sneller verbouwd worden dan vroeger. Veelal zie je ook dat groente en fruit al geoogst worden nog voor de zon zijn heilzame werking echt goed heeft kunnen doen. Of we halen ons eten van de andere kant van de wereld waardoor het ook niet te rijp verstuurd kan worden. Daarnaast is de grond waarop ons eten groeit vaak niet meer zo voedzaam als voorheen. Het heeft dus zeker nut om te kijken of jij wel echt alles binnen krijgt wat jouw lichaam nodig heeft!

Relatieve tekorten en absolute tekorten

Als je kijkt naar vitamines dan weten we dat ons lichaam zeer beperkt is deze zelf te vervaardigen. We zijn dus echt afhankelijk van voeding om in onze vitaminebehoefte te voorzien. Vitamines zijn in kleine hoeveelheden nodig om de  verschillende biologische processen in ons lichaam te ondersteunen.

Er is geen enkel voedingsmiddel dat op zichzelf ons lichaam voldoende vitamine levert. Mede hierom is variatie in jouw voeding (lekker veel verschillende kleuren op je bord!) zo belangrijk!

Vanuit de orthomoleculaire leer kijken wij naar de processen in het lichaam en naar welke problemen cq. tekorten er spelen. We spreken hierbij dan over relatieve of absolute tekorten. Een absoluut tekort kan ontstaan wanneer iemand minder vitamine en mineralen binnenkrijgt om een “gebreksziekte” te voorkomen. Een bekend voorbeeld hiervan is de scheurbuik bij zeelieden door een gebrek aan vitamine c.
Een relatief tekort is iets subtieler maar eigenlijk iets wat wij in de huidige tijd steeds vaker zien: we kwakkelen wat aan met zijn allen, hebben te weinig energie, veel last van hoofdpijn(tjes), verschillende vage klachten en velen voelen zich niet zo fit als we zouden willen. Vanuit de orthomoleculaire geneeswijze is het streven deze relatieve tekorten op te lossen en in de toekomst te voorkomen. Want: voorkomen is beter dan genezen.

Er zit wat dat betreft dan ook een discrepantie tussen de officiële aanbevolen hoeveelheid vitamine en mineralen en hetgeen wat vanuit Orthomoleculair wordt voorgeschreven: de officiële richtlijnen zijn afgestemd op het voorkomen van gebreksziekten (absolute tekorten); wij eigenwijze orthomoleculaire therapeuten streven er juist naar om op celniveau* (*ortho betekend juist, moleculair op celniveau) relatieve tekorten te voorkomen en een zo gezond mogelijke basis te creëren.

Wat is een goede basissuppletie?

Een gezonde leefwijze begint als eerste bij een gevarieerd en voedzaam eet en leefpatroon. Zorg naast dagelijkse beweging en ontspanning qua voeding voor lekker veel groente en fruit eet, eet complexe koolhydraat bronnen in plaats van de snelle varianten (lees: liever zilvervliesrijst en quinoa in plaats van witte rijst, een volkoren product, boekweit of havermout in plaats van de witte boterhammen etc.), zorg voor voldoende eiwitten in je maaltijden (o.a. uit biologisch gevogelte, eieren, hummus etc.) en onverzadigde vetten (o.a. uit vette vis, noten en zaden, avocado etc.).

Wanneer je vervolgens kijkt naar de optimale dosering van voedingssupplementen, zien we dat dit van persoon tot persoon verschilt. In basis kunnen we stellen dat het voor iedereen goed is om een aantal dagen per week een goede multivitamine te nemen, puur en alleen om relatieve tekorten aan te vullen. In de maanden met een R is vitamine D (neem altijd een variant op olie basis!) onmisbaar. Is je weerstand even wat slechter? Neem dan verspreid over de dag vitamine C om je immuunsysteem een boost te geven.

Voor mensen die vegetarisch en/of veganistisch eten, is het bijvoorbeeld weer belangrijk goed op hun vitamine B waarde te letten. Voor mensen met een glutenvrij dieet kunnen tekorten ontstaan bij o.a. vitamine B12 en jodium. Ben je in verwachting of heb je een kinderwens? Zorg dan dat je o.a. extra folaat (de actieve vorm van foliumzuur) suppleert. Voor sporters kan o.a. magnesium juist weer een goede aanvulling zijn.

Je ziet het: het is best een puzzeltje om te weten wat je precies nodig hebt. Laat je dan ook te allen tijde goed adviseren door een deskundige! Wanneer ik je kan helpen met deze vragen, neem dan gerust en vrijblijvend contact op (info@beterdooreten.nl). Ook kun je desgewenst hier een (online) consult of quickscan boeken!

In een volgend artikel praat ik je graag bij over waar je precies op moet letten wanneer je zelf voedingssupplementen koop. Wanneer je bent ingeschreven op mijn gratis nieuwsbrief, blijf je automatisch op de hoogte!

Auteur

Reageer