Laatst deelde ik onderstaande foto op social media. Shell adverteert hier met “Het perfecte ontbijtje voor onderweg” waarop een fles jus d’orange, een croissant en een beker koffie is te zien.

Het perfecte ontbijt? Are you kidding me?

Serieus? Een croissant, een jus d’orange en koffie aanprijzen als het perfecte ontbijt? Tsja, als je in de auto zit en het gevoel hebt dat je tegen de vlakte gaat en nu echt iets moet eten omdat het anders fout afloopt, dan snap ik die gedachtegang.
Maar lieve Shell, dit ontbijt is verre van perfect..

Het perfecte ontbijt - Beter door Eten
Beeld via Shell

Heb je haar weer..

Ja, daar heb je mij weer. Ik ben een zeiksnor, ik weet het. Als Orthomoleculair therapeut heb ik nu eenmaal geleerd om te mierenneuken over voeding. En over de voedingswaarde die producten leveren. Als je kijkt naar de bouwstoffen die je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren en gezond te blijven, zie je dat eiwitten en vetten hier een belangrijke rol in spelen. Aangevuld door goede koolhydraten uit groenten, fruit en (volkoren)granen.

De voedingswaarde van dit ontbijt bevat letterlijk niets van wat jouw lijf echt nodig heeft.

Hoe ziet het perfecte ontbijt er dan wel uit?

Het perfecte ontbijt is voor iedereen verschillend. Simpelweg omdat we als mens allemaal verschillend zijn en een eigen unieke leefwijze erop nahouden. Zo ken ik hele gezonde mensen die nooit ontbijten en 2 grote, voedzame maaltijden per dag eten en ik ken hele gezonde mensen die 6 keer per dag een wat kleine maaltijd nemen.

Wil jij je eerste maaltijd van de dag goed beginnen? Zorg dan dat je begint met het eten van de stoffen die je lichaam echt nodig heeft. Dus geen snelle suikers en verzadigde vetten! Begin de dag eens met een lekkere bak (plantaardige)kwark met hierin wat kaneel, ongebrande noten en wat (geroosterde) pitten en zaden. Maak een goed gevulde boerenomelet of eet eens eieren met spek, avocado en een handje ongebrande noten (voor wie het aandurft: met wat rauwkost erbij!). Eet je liever pap? Kies eens voor havermout voor langdurige verzadiging.

Op deze manier voorkom je dat je de dag begint met een flinke suikerpiek in je bloedsuikerspiegel waardoor je steeds maar weer opnieuw iets wilt snaaien om je goed te voelen.

Beter door eten begint met eerlijke, onderbouwde informatie over voeding en elke keer weer een klein stapje in de goede richting maken. Trap alsjeblieft niet in de marketing talenten van de Shell en probeer gewoon eens een ander soort ontbijtje uit. Wie weet wat het je oplevert!

Auteur

Reageer