Dat ik heel erg van chocola hou is volgens mij geen geheim. Vroeg at ik heel graag Bounties, Twixen en ook Snickers. Niet heel erg gezond en ook niet lactosevrij, suikervrij of glutenvrij. Ik ben dus opzoek gegaan naar een “gezonder” variantje. Ook deze variant bevat veel calorieën, maar de ene calorie is de andere niet. Deze snickers zitten vol met goede voedingsstoffen. Daarnaast zijn ze ook nog een super makkelijk te maken. Je bent er zo mee klaar. Je moet alleen wel even wachten tot ze zijn uitgehard. Dat is het moeilijkste deel.

Wat heb je nodig voor deze Snickers?

  • 70 gram ongezoute en ongebrande pinda’s
  • 150 gram dadels. Neem het liefst lekkere zachte dadels. Zo maak je het jezelf een stuk gemakkelijker.
  • 70 gram pure chocolade. Ik gebruikte een chocolade met 92% cacoa.
  • 10 gram kokosolie.

Hoe maak je de Snickers?

  1. Doe de pinda’s in een zakje. Knoop het zakje dicht en plet de pinda’s zodat je er kleine stukjes van maakt. OF doe de pinda’s in een keukenmachine en vermaal ze tot kleine stukjes.
  2. Prak de dadels fijn met een vork. Wanneer de dadels niet zacht genoeg zijn, kook ze dan eerst even in wat water totdat ze wel zacht zijn.
  3. Roer de pinda’s en de dadels door elkaar.
  4. Smelt de kokosolie en voeg deze toe aan de dadels en pinda’s. Dit is de eerste laag van de Snickers.
  5. Pak een klein schaaltje (muffin bakvorm of een kleine cakevorm kan ook) en “beleg” de bodem met het dadel/pinda/kokosolie mengsel.
  6. Smelt vervolgens de chocolade au bain-marie.
  7. Giet de gesmolten chocolade voorzichtig over het dadel/pinda/kokosolie mengsel in het schaaltje.
  8. Zet vervolgens de schaal voor een paar uur in de koelkast totdat hij hard is (ja ik weet het.. het wachten is vreselijk).
  9. Wanneer de Snickers zijn uitgehard kun je ze in stukken snijden.

3 Comments

  1. Waar koop je de 92% chocolade?
    Overal waar ik kijk daar zit sporen in van melk..dus durf geen chocolade te kopen

    • Jolijn Berghuis Reply

      Hoi!

      Sporen van melk is geen probleem voor iemand met lactose-intolerantie. Wanneer je lactose-intolerantie hebt kun je namelijk kleine hoeveelheden lactose gewoon verdragen. Soms tot wel 10 gram! De verpakking vermeld dat er sporen van melk in kunnen zitten voor mensen die extreem allergisch zijn voor melk. Dat is bij lactose-intolerantie gelukkig niet het geval. Dus je kunt gewoon pure chocola eten :).
      Ik gebruik zelf altijd de chocola van vivani omdat deze gezoet is met kokosbloesemsuiker i.p.v rietsuiker. Dat is een persoonlijke voorkeur.

      Hopelijk heb je iets aan dit antwoord!

      Groetjes,
      Jolijn

  2. Gaat niet voor iedereen met een lactose intolerantie op. Zelf merk ik het al bij een klein beetje lactose dat ik problemen krijg. Maar voor de grootste groep zal dit inderdaad geen probleem zijn.

Reageer