Het immuunsysteem versterken, door de komst van het corona virus zijn we allemaal wat bewuster bezig met het versterken van ons immuunsysteem. Corona is een van de vele virussen waarbij we baat hebben bij een sterk immuunsysteem. Daarom focus ik in dit bericht niet op de behandeling van het Corona virus, maar op het versterken van het immuunsysteem over het algemeen.

Het immuunsysteem versterken volgens de orthomoleculaire geneeskunde

Het immuunsysteem

Ons immuunsysteem bestaat uit twee delen; het aangeboren immuunsysteem en het aangeleerde immuunsysteem. Ik ga het eerst kort hebben over het aangeleerde immuunsysteem en daarna ga ik me voornamelijk op het aangeboren immuunsysteem focussen.

Het aangeleerde immuunsysteem kan herkennen, leren en reageren. Dit deel van ons immuunsysteem herkent een ziekte, leert deze te beschreiden en zal daar in de toekomst weer op dezelfde manier op reageren. Een voorbeeld; wanneer je een griep krijgt produceert het lichaam antilichamen om deze ziekte te bestrijden. Het lichaam leert op dat moment hoe het deze specifieke griep moet bestrijden. De volgende keer zal het lichaam deze specifieke griep herkennen en weten hoe het lichaam deze griep snel en effectief moet bestrijden.

het aangeboren immuunsysteem

Ons aangeboren immuunsysteem beschermt ons automatisch tegen virussen en schadelijke bacteriën. Dit aangeboren immuunsysteem bestaat uit onze huid, maagzuur en slijmvliezen. Het grootste gedeelte van het aangeboren immuunsysteem bevindt zich in de darmen. Wil je dus jouw immuunsysteem versterken? Dan is het belangrijk dat je goed voor jouw darmen zorgt.

Het immuunsysteem versterken begint bij de darmen

Het grootste deel van ons immuunsysteem bevind zich in de darmen. Voor een sterk immuunsysteem is het belangrijk dat onze slijmvliezen in orde zijn en onze darmflora in balans. Deze twee elementen zijn nauw met elkaar verbonden.

Door verkeerde voeding, (voedings)stress, voedselallergie, overgewicht, te weinig beweging, te weinig slaap, verzuring, ontstekingen, gifstoffen, infecties en tekorten kunnen deze systemen uit balans raken. Het is dan van belang onze darmen weer in orde te krijgen. Dit kan een gecompliceerd proces zijn. Als eerste kun je hier een kijkje nemen voor 5 tips om jouw spijsvertering te verbeteren. Is dat niet voldoende? Dan kan ik als orthomoleculair voedingsspecialist met je mee kijken.

Het immuunsysteem versterken door gezonde voeding en supplementatie

note: voeding en supplementatie kunnen ons immuunsysteem een flinke boost geven. Helaas zal dit niet werken zonder gezonde darmen. Wanneer ons darmsysteem niet in orde is kan het de voedingsstoffen uit gezonde voeding en supplementatie niet voldoende opnemen. 

Voeding voor een sterk immuunsysteem

Om jouw immuunsysteem een boost te geven is het belangrijk om veel groente, fruit, noten, zaden, pitten, volkoren granen, verse kruiden en groene bladgroente te eten. Daarnaast is omega 3 heel belangrijk om ontstekingen te remmen. Ui, knoflook, kurkuma, gember, oregano, tijm, rozemarijn en koriander kunnen ook erg behulpzaam zijn.

Supplementatie voor een sterk immuunsysteem

De volgende supplementen kunnen helpen bij het versterken van jouw immuunsysteem: een multivitamine, vitamine C tabletten, zink, L-glutamine, D3, mangaan en koper. Ook wanneer het aankomt op supplementatie is het altijd een goed idee om je door een professional te laten adviseren.

Het immuunsysteem versterken gebeurt niet van de een op de andere dag. Dit heeft tijd nodig. Het is belangrijk om consequent gezond te eten, voldoende te bewegen en het lichaam te ondersteunen met de juiste supplementatie.

Ik hoop dat dit artikel jou op weg helpt naar een beter immuunsysteem.

Reageer