Hatsjoe! We zitten er weer midden in: het leed dat hooikoorts heet. Heb jij last van hooikoorts? Dan is dit blogje speciaal voor jou. Stuur hem ook gerust door aan iemand die de tips goed kan gebruiken!

Wat is hooikoorts eigenlijk?

Hooikoorts is een van de meest voorkomende allergieën. In de begin van de lente tot aan augustus kunnen mensen last krijgen van het stuifmeel uit diverse de bomen en grassen welke gaan bloeien. Hooikoorts is een overgevoeligheidsreactie van je lichaam op stuifmeel (pollen) dat door de lucht zweeft en wordt ingeademd.

In het lichaam ontstaat een allergische reactie en er komt histamine vrij. Dit stofje zorgt ervoor dat er verschillende hooikoortsklachten kunnen optreden.  Met name de slijmvliezen in je neus- en keelholte en de slijmvliezen bij je ogen krijgen het zwaar te voorduren.

Hooikoorts behandeling

Er zijn ontzettend veel hulpmiddelen te koop in de drogisterijen en apotheken om de symptomen van hooikoorts te bestrijden. Echter, vanuit orthomoleculaire geneeskunde, kijken we altijd even wat dieper naar de oorzaak van de klachten. Vanuit de orthomoleculaire geneeswijze zien namelijk een duidelijke link met de darmen en slijmvliezen.

Weet je dat jouw  slijmvliezen de eerste barrière vormen bij allergieën!

Bij veel mensen met hooikoorts klachten zien wij dat de slijmvliezen en darmenflora niet optimaal zijn. Het kan dus zeker lonen om in plaats van symptoombestrijding verder te kijken naar het versterken van jouw algehele weerstand en immuunsysteem.

Welke middelen zetten wij in vanuit de orthomoleculaire geneeswijze?

In het behandelprotocol vanuit de orthomoleculaire geneeswijze, kijken wij altijd eerst het gehele lichaam en met name de darmflora. Wanneer je darmflora en slijmvliezen sterk zijn, zie je namelijk dat je weerbaarheid ook flink omhoog gaat.

Een van de middelen die wij hierbij in zetten is L-glutamine: een niet essentieel aminozuur dat helpt om jouw slijmvliezen te herstellen. Dit is zoals gezegd niet essentieel: normaal gesproken zou je het voldoende uit je voeding moeten halen. Wanneer je lichaam stress ervaart (zoals in het geval van hooikoorts), zie je dat alle L-glutamine direct naar je “stress as” gaat om daar de nodige brandjes te blussen. Voor de bouwstof in je darmen blijft weinig meer over met als gevolg dat je weerstand en slijmvliezen steeds verder achteruit kunnen gaan. Lees hier meer jouw vertering en hoe je deze kunt verbeteren.

Daarnaast zien we dat mensen veel baat hebben met de volgende supplementen:

  • 4x daags 600 mg vitamine C
  • 1x daags 3000 mg MSM voor bescherming van je slijmvliezen
  • 1x daags 750 mg spirulina
  • 3x daags 30 druppels Ribes Nigrum voor een anti histamine werking.LET OP: dit artikel is puur bedoeld ter informatie en inspiratie om eens te kijken wat je kunt doen om je klachten vanuit de basis aan te pakken. Raadpleeg altijd eerst een orthomoleculair therapeut of (natuur)arts voordat je zelf start met het nemen van diverse voedingssupplementen. Deze therapeut of arts kan samen met jou even verder meekijken in combinatie met andere medicatie en/of voedingsupplementen die je gebruikt.

Welke kruisreacties zijn er met voeding en hooikoorts?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen waarvan de eiwitten lijken op de eiwitten in de pollen waar je allergisch voor kunt zijn. Wanneer je deze voedingsmiddelen eet, reageert je lichaam vaak met de zelfde allergische reacties. Het kan dus zeker lonen om in de periode waarin je last hebt van hooikoorts, deze producten tijdelijk niet te eten. Het gaat om de volgende voeding:

Fruit: aardbei, abrikoos, appel, kers, kiwi, mango, nectarine, peer, perzik, pruim en sinaasappel.
Noten: amandel, hazelnoot en walnoot.
Groenten: aardappel, selderij, tomaat en wortel.

Tot slot een aantal aanvullende tips:

  • Kleed je niet uit in de slaapkamer; de pollen die je op jouw kleding ongezien meedraagt, zullen zo ongemerkt in de slaapkamer terecht komen. Was ook het liefste je haar / lijf voor het slapen.
  • Houdt bij voorkeur ramen gesloten, wil je toch even luchten? Doe dit dan ’s morgens vroeg of ’s avonds wanneer er minder pollen in de lucht zitten. Ook bestaan er speciale horren tegen pollen welke je voor je raam kunt bevestigen. Verschoon tevens ook regelmatig je beddengoed en stofzuig een keertje extra.
  • Tegen jeukende ogen brengt een koel washandje verlichting. Draag ook een goed aansluitende zonnebril wanneer je naar buiten gaat en kom niet in de verleiding in je ogen te wrijven! Ook kan het helpen vaseline rondom de ogen en neus te smeren.
  • Zin om naar buiten te gaan? Op het strand zijn aanzienlijk minder pollen dan landinwaarts!

Ik hoop dat jullie wat aan dit artikel hebben.

Liefs,

Jolijn

Reageer