De spijsvertering bevorderen is een onderwerp waar vele van jullie vragen over hebben. Anno 2019 zijn er veel mensen die opzoek naar manieren om hun eten beter te verteren. Want we ervaren met zijn alle veel spijsverteringsproblemen zoals een opgeblazen gevoel, diarree, constipatie of prikkelbaar darm syndroom.

Een gezonde vertering is de basis om deze problemen aan te pakken. Een betere vertering begint bij voeding en een stukje leefstijl. Hieronder deel ik 5 tips om jouw spijsvertering te bevorderen.

  1. Water, het liefst warm, maar niet te veel

Gedurende de dag voldoende water drinken is erg belangrijk voor de spijsvertering. Zeker wanneer je constipatie ervaart. Na een nacht lang slaap is het dus belangrijk om het lichaam weer te hydrateren.

Op Social media zie je vele die gelijk in de ochtend een liter water drinken om hun lichaam te “detoxen”. Ik heb dit ook een lange tijd gedaan. Toch werkte dit voor mij averechts. Hoe kan dat?

Te veel water zorgt ervoor dat jij ten eerste spijsverteringsenzymen als het ware wegspoelt. Daarnaast verdun je jouw maagzuur. Wanneer je dus extreem veel water drinkt direct voor het eten verzwak je twee belangrijke verteringsonderdelen.

Drink dus liever niet extreme hoeveelheden water in een keer maar verdeel het over de dag. En wacht het liefst 20 minuten voor en na het eten met drinken.

  1. spijsvertering bevorderen; eet voldoende kurkuma

Kurkuma heeft geen directe werking op het verteringstelsel maar kan over het algemeen bijdragen aan jouw gezondheid. Doordat kurkuma uiteindelijk bijdraagt aan jouw algemene gezondheid kan kurkuma ook bijdragen aan jouw vertering.

Dit klinkt misschien even wat verwarrend maar ik zal een voorbeeld geven. De ayurvedische geneeskunde gelooft in kurkuma als onstekingsremmer. Wanneer er in het lichaam of verteringsstelsel veel ontstekingen (door bijvoorbeeld slechte voeding) ontstaan, is het lichaam genoodzaakt hier veel aandacht/energie aan te besteden. Dit staat de vertering in de weg en kan klachten veroorzaken. Door deze ontstekingen aan te pakken zou het dus kunnen dat je op lange termijn de spijsvertering verbeterd.

Ik kan me voorstellen dat het af en toe lastig is om genoeg kurkuma binnen te krijgen. Daarnaast is het ook belangrijk om de actieve stof curcumine goed op te nemen. Dit doe je door kurkuma te combineren met piperine. Piperine haal je weer uit zwarte peper. Je zou dus voldoende kurkuma binnen kunnen krijgen (en opnemen) door een lekkere indiase curry te maken met veel kurkuma. Maar laten we eerlijk zijn… Niemand wil iedere dag Indiase curry eten. Dan kan het makkelijker zijn om een supplement in te zetten. Curculac Curcumin is het supplement dat ik hier zelf voor gebruik. Dit is een supplement die curcumine combineert met peperine en een probioticum voor extra darm comfort.

  1. Goed kauwen

Goed kauwen is enorm belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Het klinkt heel makkelijk, maar denk er eens over na.. Hoe goed en bewust kauw jij jouw voedsel eigenlijk? Wist je dat je ongeveer 15-20 keer moet kauwen om voedsel goed te vermalen?

Tijdens het kauwen komen verteringsenzymen vrij vanuit speeksel. Deze enzymen gaan alvast aan de gang met het afbreken van de voedingsstoffen.

Daarnaast help je jouw spijsvertering een handje door goed te kauwen. Het is namelijk veel makkelijker om eten te verteren wat al klein gemalen is. In plaats van grote stukken voedsel. Grote stukken worden namelijk niet goed afgebroken in de maag waardoor ze uiteindelijk ook niet optimaal door het darmstelsel heen gaan. Dit veroorzaakt een opgeblazen gevoel en ontlastingsproblemen.

  1. Pre- en probiotica

Pre- en probiotica zijn essentieel om de spijsvertering te bevorderen. Prebiotica zijn onverteerbare voedingsvezels. Deze voedingsvezelfs vind je n koolhudraten. Deze koolhydraten komen niet uit koekjes en cake (helaas) maar uit groente en fruit. De onverbeterbare vezels (prebiotica) zijn de voedingsbron voor de goede bacteriën in onze darmen. Deze goede bacteriën noemen we probiotica.

De balans tussen deze twee is vaak ver te zoeken. Omdat we over het algemeen te weinig vers groente en fruit eten of we eten te weinig gefermenteerde voeding (probiotica).

Ik zal altijd voeding boven supplementen verkiezen. Maar in het geval van probiotica vind ik het zelf ook erg lastig. Gefermenteerde groente (zuurkool, rode kool of augurken) eet ik vrij weinig. Ook eet ik geen yoghurt vanwege lactose-intolerantie en persoonlijk geloof ik niet dat zuivel goed is voor onze gezondheid. Omdat ik probiotica dus bijna niet binnen krijg via voeding kies ik persoonlijk voor een probiotca supplement.

Er zijn veel probiotica supplementen op de markt. Deze zijn lang niet allemaal kwalitatief even goed. Daarnaast zit er veel verschil in probiotica. De een bevat meer gisten en de andere meer goede bacteriën. Het kan dus best een zoektocht zijn om de juiste te vinden. In de beterdooreten shop vind je Imutis en Cerevisia. Beide kwalitatief goede probiotica. Bij de product omschrijving vind je meer informatie over de verschillen.

  1. “intermitted fasting”

Intermitted fasting is mijn laatste tip om de spijsvertering te bevorderen. Intermitted fasting houd in dat je voor een langere periode niet eet. Vaak heeft men het dan over een periode van 14-20 uur. In deze periode geef je jouw lichaam als het ware rust om alles te verwerken en verteren. De spijsvertering kost namelijk veel energie. Zodra je maar blijft eten krijgt het lichaam nooit even een pauze om alles goed op te ruimen.

Vaak zie je dat men bij intermitted fasting het ontbijt overslaat. Zolang dit voor jou werkt en goed voelt zou ik dat ook zeker aanraden. Maar dit werkt niet voor iedereen. Zelf heb ik het een lange tijd gedaan. Maar het werkte niet op lange termijn. Ik ben iemand die ’s ochtends eigenlijk de grootste honger ervaart. Door mijn lichaam dag in en dag uit door deze honger heen te pushen creëer ik onnodige stress. Stress die vervolgens juist een averechtse werking heeft op mijn gezondheid. Met dit verhaaltje wil ik dus laten zien dat intermitted fasting niet voor iedereen werkt. En als het niet werkt moet je het ook niet doen.

Toch is die pauze voor jouw vertering erg belangrijk. Zelf doe ik dit door ’s avonds niet te laat te eten. Eigenlijk eet ik na 18:30 niks meer. En de volgende ochtend eet ik ongeveer rond 08:00 mijn ontbijt. Een pauze van 13.5 uur dus. Werkt perfect.

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben! En bij vragen stuur mij dan gerust een mailtje via info@beterdooreten.nl

Liefs,

Jolijn

Disclaimer: Dit zijn 5 tips die ik persoonlijk gebruik om mijn spijsvertering te bevorderen. Natuurlijk zijn dit algemene tips. Ieder individu is anders en voor iedereen zijn de oorzaken van spijsverteringsproblemen verschillend. Heb je extreme spijsverteringsproblemen? Raadpleeg dan een arts of voedingsspecialist.

Reageer