Darmslijmvlies versterken? Hier 5 tips.

Onze darmen zijn essentieel voor onze gezondheid. Heel veel mensen lopen rond met verteringsproblemen. De meeste verteringsproblemen ontstaan door een slechte kwaliteit van het darmslijmvlies. Het is daarom van belang om het darmslijmvlies te versterken. Hieronder een paar tips hoe je dat kunt doen.

  1. Dieet met voldoende vezels om ons darmslijmvlies te verbeteren

Als eerste is het van belang dat ons algemene dieet bijdraagt aan de gezondheid van onze darmen. Hierin zijn vezels erg belangrijk. Vezels zijn vooral een onderdeel van koolhydraten en komen niet voor in dierlijke producten. We noemen vezels ook wel “ballaststoffen”, omdat ze door de spijsverteringsenzymen slecht of nauwelijks worden afgebroken. Hierdoor worden ze in de dikke darm omgezet in gunstige organische zuren zoals azijnzuur, propionzuur en boterzuur.

Vezelrijke voeding stimuleert ook de groei van de goede darmbacteriën zoals bifidobacteriën en lactobacillen. Voor gezonde darmen is het van belang dat er voldoende goede bacteriën aanwezig zijn.

Een gezond dieet vormt de basis voor gezonde darmen. Heb je hulp nodig bij jouw zoektocht naar een gezond dieet of een dieet wat darmklachten tegen gaat? Klik dan hier.

  1. Bewegen voordat je gaat eten

Bacterien hebben het vermogen zich aan de darmslijmvlies te hechten en vervolgens een slijmerig laagje te vormen. Dit noemen we biofilm. Biofilm kan ervoor zorgen dat het darmslijmvlies uitdroogt. Hierdoor kan een lekkende darm ontstaan.

Door ci. 20 minuten te bewegen voordat je gaat eten ontstaat er lactoferine (door witte bloedcellen en slijmvlies). Lactoferine is een glycoproteïne die zorgt voor gezonde darmbacteriën. Zo wordt de ontsteking geremd en droogt het slijmvlies niet uit.

  1. L-glutamine om het darmslijmvlies te versterken

L-glutamine is een aminozuur dat zich in de darmwand bevind. Wanneer er ontstekingen in het lichaam ontstaan, gaan de lymfocyten aan het werk om deze ontsteking op te lossen. Zij gebruiken hierbij L-glutamine vanuit de darmwand. Zolang een ontsteking van korte duur is, is dat geen probleem.

Problemen ontstaan bij chronische ontsteking door bijvoorbeeld stress of teveel suiker. In dit geval gebruiken de lymfocyten erg veel L-glutamine waardoor de kwaliteit van de darmenwand en het slijmvlies achteruit gaat.

In dit geval kun je L-glutamine in poedervorm supplementeren om het darmslijmvlies extra te ondersteunen.

Last van hooikoorts? Verminder klachten door het darmslijmvlies te optimaliseren.

  1. Omega 3

Zoals je hierboven leest, resulteren ontstekingen in een vermindering van de kwaliteit van ons darmslijmvlies. Omega 3 heeft een ontstekingsremmende werking. En kan daarom helpen de kwaliteit van ons darmslijmvlies te behouden/verbeteren.

  1. Probiotica

Probiotica zijn goede bacteriën die essentieel zijn voor een gezonde darm werking. In het verteringssysteem leven miljarden bacteriën. Goed en slecht. Het is belangrijk om deze balans tussen goede en slechte bacteriën te behouden. In andere woorden het is belangrijk om voldoende probiotica (goede bacteriën) te consumeren zodat de slechte bacteriën niet de overhand krijgen.

Heb je na dit artikel vragen over jouw darmgezondheid? Stuur dan gerust een mailjte naar info@beterdooreten.nl. Ik help je graag verder.

Liefs,

Jolijn

Reageer